אלפא בטא: אהבה ומשיכה בראי שפת גוף

לפניכם תמונה מאת הצלם האוסטרלי Dean Sewell. התמונה מציגה שני זוגות על מעבורת על יד Cockatoo Island, סידני, אוסטרליה.

התמונה זכתה בפרס הראשון בתחרות צילום יוקרתית, Moran Contemporary Photographic Prize, בשנת 2010, על סך 80,000 דולר אוסטרלי, אחד מהפרסים הנדיבים ביותר בעולם לתחרות תמונות. ומגיע לו כל סנט מהפרס. אומרים שתמונה שווה אלף מילים; יש צורך במילים רבות הרבה יותר כדי לתאר את שפע המידע והניגודיות שתמונה זו מצליחה להמחיש. זו לא סתם תמונה אקראית של שני זוגות; אחד מהגברים הוא גבר אלפא, גבר גברי, וזוגתו מאוד אוהבת אותו. הגבר השני הוא בטא, כלבלב, ורגשותיה של זוגתו אליו מוטלים בספק. הדבר ניכר בשפת הגוף המשתקפת מהתמונה.

אלפא בטא

קיימות תמונות רבות הממחישות מהו גבר אלפא ומהו גבר בטא; מעולם לא הייתה תמונה הממחישה את שניהם בו זמנית, יחד עם בנות זוג, בצורה כה חדה וברורה, המבליטה את הניגוד ביניהם ובין היחס לו הם זוכים מבנות זוגם. התמונה עוררה הדים ודיון נרחב בבלוג Chateau Heartiste.

ניתן לקרוא שפת גוף שונה לחלוטין אצל כל אחד מהגברים. שפת גופם משדרת דברים שונים לגמרי, וגורמת לתחושות שונות לגמרי אצל המתבוננים. ניתן לקרוא שפת גוף שונה לחלוטין אצל כל בחורה, ושפת גופן מסמנת לנו את רמת המשיכה שלהן כלפי בני הזוג.

התבוננו בתמונה. האם תוכלו למצוא, לפני שתמשיכו לקרוא את המאמר, מי מהגברים אלפא, ומי בטא? קחו את הזמן לחקור את התמונה, את שפת הגוף של הגברים, ואת שפת הגוף של בנות הזוג. מה הגברים משדרים עם שפת גופם? מי עושה רושם של גבר יותר מרשים, ומי פחות? למי מהגברים יש יותר נוכחות? כיצד מגיבות בנות הזוג, ומה מספרת לנו שפת הגוף שלהן? מי מהבחורות מראה סימני משיכה, ומי לא? נסו לנתח את שפת הגוף של שני הגברים ובנות הזוג, ולמצוא כמה שיותר הבדלים וניגודים בין שני הזוגות. נסו לפרש את הסימנים שהבחורות משדרות עם שפת גופן. קחו את הזמן. נסו להגיע בעצמכם למסקנה, מי אלפא, מי בטא, מי אוהבת את בן זוגה, מי פחות. לאחר שהקדשתם זמן להתבוננות בתמונה, המשיכו בקריאת המאמר.

.

.

.

.

.

.

אם מצאתם כי האלפא וזוגתו נמצאים ברקע, והבטא וזוגתו נמצאים מקדימה, אתם צודקים.

אלפא וזוגתו בטא וזוגתו
אלפא וזוגתו בטא וזוגתו

אלפא נ' בטא בראי שפת גוף

הבה נבחן את ההבדלים בין האלפא לבטא.

אלפא בטא
יושב זקוף. גב ישר. שוכב בישיבה. נפול ומקופל. גב עקום.
ראש מורם. ראש נפול.
חזה בחוץ. כל הגוף העליון מכווץ פנימה.
כתפיים ישרות ורחבות. כתפיים נפולות וצרות.
רגליים בפיסוק קל. רגליים צמודות וסגורות.
ערני. ישנוני.
נראה נונשלנט ונינוח. נראה חלש ועייף.
תווי פנים גבריים. הבעת פנים נינוחה, ויחד עם זאת ערנית. לא ניתן לעמוד בבירור על תווי פניו, היות והוא מרוח כמו רכיכה על כתפה של זוגתו. הבעת פניו כשל תינוק שנפל לו המוצץ.
נראה גברי ושרירי, ממה שאפשר להתרשם מהתמונה. שימו לב לשרירי הטרפז, לרוחב הכתפיים, לרגליים, ולצוואר. לא נראה שרירי, ממה שאפשר להתרשם מהתמונה. נראה שהגוף הקטן שלו טובע בתוך הז'קט.
תופס נפח עם שפת גוף פתוחה וקומה זקופה. מפגין נוכחות מרשימה. משדר כוח וכריזמה. לא תופס נפח. שפת גוף מכווצת ולא מרשימה. לא מפגין נוכחות, נעלם בתוך עצמו. משדר חולשה. תנוחתו מזכירה עובר בתוך רחם. מפגין רמת כריזמה של גור כלבלבים מנומנם.
נינוח בחברת זוגתו, ומאפשר לה להפגין חיבה כלפיו בזמן שהוא יושב זקוף. נראה בטוח בעצמו ובקשר. אוחז בחברתו בצורה נואשת, שלא תברח חס וחלילה. מפגין חוסר ביטחון.
מידה מתונה ונכונה של הפגנת רגשות בציבור, Public Display of Affection מידתי. מפגין גבריות. מבט אוהב ממנו, החזקת ידיים, זה כל הסימנים שחברה שלו צריכה כדי להתמוגג. מפגין מידה מוגזמת של רגשות בציבור, יותר מידי Public Display of Affection. משתפך על זוגתו. נראה כמו כלבלב.
חברה שלו מתכרבלת לכיוונו, בזמן שהוא פונה לכיוון הכללי של החדר, כאילו אומר "הנני כאן!". נמרח על חברה שלו, שפונה ממנו והלאה. גופו המצומצם משדר "אני כלבלב שנעלם בתוך עצמי".
משאיר די והותר מרחב לחברה שלו להביע רגשות חיבה כלפיו. משאיר לה מרחב לחזר אחריו. נותן לה להתכרבל עליו. מהווה את הגבר החזק שבת הזוג יכולה להישען עליו. מותיר אפס מרחב לחברה שלו (מרוב שנמרח, אף מגיע למצב אבסורד של מינוס מרחב). חונק אותה. לזוגתו לא נותר מרחב להראות סימני חיבה כלפיו, אפילו הייתה רוצה. לופת אותה בחוזקה ומהווה נטל.

האלפא נינוח, מפגין ביטחון עצמי, בעל נוכחות, זקוף קומה. הבטא עייף, נעלם בתוך עצמו, מכווץ. ההבדל ביניהם הוא כשמיים וארץ.

שפת גוף פתוחה ותפיסת נפח הוכחו מחקרית כגורמים מושכים, בניסוי אשר נערך גם בתמונות באפליקציה באינטרנט, וגם במציאות במסגרת ערב ספיד דייטינג (Speed Dating).

(i) expansive (vs. contractive) body posture increases one’s romantic desirability;
(ii) these results are consistent across gender; and
(iii) perceived dominance and perceived openness are mechanisms through which expansiveness exerts its effect.

שפת גוף פתוחה משדרת פתיחות (Openness) ודומיננטיות (Dominance). אמנם בחורות גם נהנות מהצלחה גבוהה יותר כאשר הן משדרות פתיחות, ולכן נצפתה הצלחה גבוהה יותר עם שפת גוף פתוחה גם אצל גברים וגם אצל נשים. עם זאת, דומיננטיות היא פקטור גברי, הגורם לגבר להיות יותר מושך. לכן, גברים הראו את השיפור המשמעותי ביותר, כאשר הציגו שפת גוף פתוחה ותפסו נפח. בראיון על הניסוי, מספרת החוקרת הראשית, Tanya Vacharkulksemsuk:

Expanding made both men and women more desirable during speed dating and in the dating app. The effect was more pronounced for men, however.

These postures convey power and openness, says Vacharkulksemsuk. "The information packing in that nonverbal behavior is social dominance, and where that person stands in a hierarchy," she says. And, presumably, the person high in the pecking order is sexy. Alphas are scarce and in demand.

שפת גוף פתוחה, קומה זקופה, תפיסת נפח, כל אלה משדרים דומיננטיות ופתיחות, ומושכים את בת הזוג. שפת גוף סגורה, קומה מכווצת, נפח מצומצם, אלה לא מושכים. התגובה הרגשית שלנו לשפת גוף באופן כללי, ולשני הגברים בתמונה בפרט, היא מוטבעת בנו, ומאוד מהירה ואוטומטית.

תפיסת נפח ורושם דומיננטי, אין פירושם כי אתה צריך לפסק רגלייך על כל המושבים באוטובוס בשפגט, או ללכת כמו קריקטורה של טווס נפוח: קומה זקופה, פיסוק קל, כתפיים ישרות, גב ישר וחזה בחוץ, יקנו לך נפח די והותר.

אם אתה לא סובל מנרקולפסיה, אין לך שום סיבה להירדם על חברה שלך. בטח לא כמו רכיכה. בטח לא בציבור. לערנות תפקיד חשוב, מעבר לקומה זקופה. מדובר על חשיבות אבולוציונית. הגבר אמור להיות החזק, השומר. גבר ערני, המשדר יכולת לשמור ולהגן, הוא מושך. זוגתו של אלפא מרגישה בטוחה בחברת בן זוגה. הוא חזק, ערני, מפגין נוכחות, הוא יכול לשמור עליה. זוגתו של בטא לא מרגישה בטוחה בחברת בן זוגה. הוא ישנוני, חלש, נעלם בתוך עצמו. אפילו כלב פודל מפגין יותר נוכחות ממנו, והיה גורם לבעלת הפודל להרגיש יותר בטוחה מאשר בחברתו. הוא נראה כמו ילד קטן שצריך שישמרו עליו. זוהי האנטי-תזה לגבר מושך בעל נוכחות.

אחד ההבדלים הבולטים בין האלפא לבטא, הוא המרחב שהם מותירים לזוגתם לחזר אחריהם. בחורה מאוהבת תיהנה לחזר אחר בן זוגה; להתקשר אליו, לסמס לו, להתכרבל עליו, לפלרטט איתו. אלפא, עם חייו המלאים והמעניינים (לא רודף אחר זוגתו) ועם שפת גופו הגברית (ללא צורך נואש להימרח על זוגתו), מותיר די והותר מרחב לזוגתו לחזר אחריו. בטא, לעומת זאת, רואה את זוגתו כמרכז העולם, על כל המחנק והייאוש המשתמעים מכך. הוא לא מותיר לזוגתו מרחב חיזור. אי אפשר לחזר אחרי מישהו חסר חיים שכל הזמן מתקשר ומסמס. אי אפשר להתכרבל על מישהו שכבר נמרח ואוחז נואשות. שימו לב כיצד זוגתו של האלפא מראה לו חיבה, מניחה את ראשה על כתפו, מביטה בו, אוחזת בו, להבדיל מזוגתו של הבטא, הלפותה על ידו בצורה נואשת, ופונה ממנו והלאה ללא שום סימני חיבה.

להותיר מרחב לחיזור, אין פירוש הדבר להיות קר ומנוכר, ולא לחזר כלל, לא לחבק, ולא להראות שום רגש. כל שצריך הוא להראות רגש בצורה גברית ובמידה, ולא בצורה כלבלבית, מוגזמת וחונקת. מותר לך להתקשר ולסמס, מותר לך להחזיק ידיים, מותר לך לחבק; אסור לך להציף אותה בשיחות והודעות, אסור לך לאחוז נואשות, אסור לך להימרח. עם זאת, תנוחתו המרוחה של הבטא עושה הרבה יותר נזק מאשר כל תצוגה של חיבה בציבור. אתה רוצה להראות רגשות בציבור? נו שויין; כל עוד אתה עושה זאת זקוף, וכל עוד בת הזוג נהנית מכך, אשרינו. כל עוד אתה לא נמרח עליה, אתה לא מסכן את הקשר.

אלפא שומר על התנהגות גברית, ומראה סימני חיבה בצורה נכונה ומידתית. בטא מפגין מידה מוגזמת ומעוררת בחילה של רגשות, עד כדי ייאוש. הדינמיקה מאוד ברורה. זוגתו של אלפא מפגינה כלפיו חיבה רבה, בזמן שהוא מהווה לה את הגבר החזק להישען עליו; אחת המתנות הכי יפות שגבר יכול לתת לזוגתו, זה להיות הגבר החזק בחייה, שנוסך בה הרגשת ביטחון. הבטא המנומנם מפגין מידה מוגזמת של חיבה כלפי זוגתו, באופן חד סטרי לחלוטין: היא לא מחזירה לו אפילו קמצוץ, אלא פונה ממנו והלאה. אחד הדברים שהורס קשר הכי מהר, זה סימנים של חולשה.

אלפא וטוב לו, בטא ורע לו:
רמת המשיכה של בנות הזוג בראי שפת גוף

הבחורות מגיבות באופן שונה לגמרי לאלפא ולבטא.

חברה של אלפא חברה של בטא
מפגינה חיבה כלפי בן זוגה, נשענת עליו. לא מפגינה שום חיבה כלפי בן זוגה.
ראש ומבט פונים לבן זוגה. מראה בו עניין רב. ראש ומבט פונים לכיוון ההפוך מבן זוגה. מביטה למרחקים. הוא לא מעניין אותה כלל.
ממה שאפשר להתרשם מהתמונה, הפנים שלה מראים כי היא מאוד נהנית מחברתו של בן זוגה. ממה שאפשר להתרשם מהתמונה, הפנים שלה מראות שהיא מוטרדת.
מצמידה את שדיה לגופו של בן זוגה. שדיה פונים ממנו והלאה.
נאחזת בבן זוגה. נאחזת בכוס המשקה שלה ביד אחת. את היד השנייה לופת נואשות בן זוגה.
מצמידה את פניה לבן זוגה. הסנטר שלה נשען על כתפיו החסונות בחיבה. פניה, וכל גופה, פונים לכיוון ההפוך מבן זוגה, שנצמד אליה באופן מוגזם.
ישנם רמזים למשיכה מינית בשפת הגוף שלה כלפי בן הזוג. נראה כאילו היא מפלרטטת איתו קלות. שפת הגוף שלה לא מראה אפילו שמץ סימן למשיכה מינית כלפי בן הזוג. אין כל תקשורת ביניהם, קל וחומר פלירטוט.
נראה שהיא רוצה להיות חלק ממנו. נראה שהיא רוצה לברוח משם.
נהנית להיות האישה המאוהבת, הנשענת על הגבר החזק שלה. בן זוגה נותן לה את המרחב להתקרב אליו ולהפגין כלפיו חיבה. והיא אכן מראה לו חיבה. בן זוגה נמרח עליה בצורה נוראית, והיא נראית מוטרדת מכך. אין לה שום מרחב להפגין כלפיו חיבה, אפילו הייתה רוצה. והיא כנראה לא רוצה.
מפגינה מידה רבה של רגשות כלפי החבר. המעשים שלה ושפת הגוף שלה משדרים כי כיף לה להיות איתו. לא מפגינה שום רגש כלפי החבר. שפת הגוף שלה לא מרמזת על שום עניין בחבר, נהפוך הוא, נראה כי לא נוח לה איתו.

ניתן ללמוד הרבה על הכימיה בקשר רומנטי ורמת המשיכה בזוגיות על ידי קריאת שפת הגוף בין הגבר לאישה. זוגתו של האלפא מראה סימני חיבה ברורים. היא מתכרבלת עליו, לוחצת שדיה עליו, מניחה את ראשה על כתפו, מסתכלת לעברו במבט חמוד. לזוגתו של האלפא יש שפת גוף של אישה מאוהבת. זוגתו של הבטא לא מראה שום סימני חיבה. נהפוך הוא, נראה שהיא מעוצבנת. הבעת פניה מוטרדת. עיניה נשואות למרחקים. פניה, שדיה, כל גופה, פונים לכיוון ההפוך מבן זוגה. לזוגתו של הבטא יש שפת גוף של גוש קרח, והבעת פנים קרה ומנוכרת.

זוגתו של האלפא נהנית להיות הבחורה המאוהבת הנשענת ואוחזת בבן זוגה החזק; הוא זקוף, נינוח, ערני, ושומר עליה. אצל זוגתו של הבטא, יש היפוך תפקידים: הבחורה צריכה לשמור על בן זוגה הישנוני. היא צריכה לשחק את תפקיד הגבר במקומו, או לחילופין, לשחק את תפקיד האמא השומרת על תינוק הישן בידיה. והיא שונאת כל רגע. והשנאה הזו מפעפעת לקשר והורסת אותו. היא רוצה להיות בחורה מאוהבת הנשענת על גבר חזק; היא לא רוצה להיות גבר עליו נשען בן זוגה הרכרוכי, היא לא רוצה להיות אמא של בן זוגה התינוקי, והיא לא רוצה להיות בייביסיטר של ילדון מגודל. בן זוגה, הלופת אותה בלפיתת אימים, נראה לה כמו כלבלב קטן שמנסה לאונן לה על הרגל. נוצר הרושם שכוס המשקה שלה מעניינת אותה הרבה יותר מבן זוגה.

זוגתו של האלפא משדרת "כיף לי להיות כאן איתך". הדבר ניכר בצורה בה היא מביטה ומתכרבלת על בן זוגה. זוגתו של הבטא משדרת "מה אני עושה כאן איתך בכלל". הדבר ניכר בצורה בה היא נמנעת ממבט או מגע בבן זוגה, שלופת אותה בצורה חד סטרית.

לאן, לאן, לאן: מה עתיד הקשר הזוגי?

מה איכות הקשר של שני הזוגות? מה צפוי לשני הזוגות בעתיד? להלן מבט כללי.

הקשר של אלפא הקשר של בטא
יש הרבה אהבה בקשר. קשר בריא. יש הרבה מרדפים מצד הבטא, שמראה הרבה יותר עניין בזוגתו ממה שהיא מראה בו.
מין תדיר. מין לא תדיר, הולך ומידרדר. פירורים של סקס.
מין מגוון ומלא תשוקה. הבחורה תשמח להמשיך בסקס עד אפיסת כוחות. הבחורה מעוניינת לחקור את המיניות שלה עם בן זוגה ולהתנסות בחוויות ותנוחות חדשות. מיניות ממוצעת, מכאנית ואובליגטורית. זוגתו לא מינית איתו. המין מוגבל לתנוחות מעטות בלבד. קצר בזמן. יש באוויר הרגשה כבדה של "סיים עם זה כבר".
הבחורה טובה לבן זוגה. לרוב, הקשר מתנהל ללא מכשולים מצד הבחורה. אם יש טסט, הגבר יודע לנווט נכון, ולהחזיר את הקשר למסלולו. הבחורה מרבה לנבוח על בן זוגה, שסופג הכל והולך סביבה על קליפות ביצים. הגבר נכשל בטסטים.
הגבר יודע לעמוד על שלו במידת הצורך, אך כמעט ולא נדרש לכך; כאשר הבחורה מאוהבת, הקשר זורם. הגבר נכנע לכל גחמה של זוגתו, לא משנה כמה טיפשית. מרבה להיות אפולוגטי. מנסה לרצות אותה ולעשות את כל מבוקשה; במקום שזה יעזור, זה רק מלבה את האש ומביא יותר דרישות ויותר שנאה.
הבחורה מאוהבת בבן זוגה, ורוצה להמשיך להיות זוגתו. הקשר ימשיך להידרדר, ובן הזוג ישמש רשת ביטחון, עד שהבחורה תבגוד בו או תזרוק אותו.

האלפא בטוח בעצמו ובטוח בקשר עם זוגתו, והדבר ניכר ביחס החיובי שלה אליו. כשם שהיא נמשכת אליו כאן בתמונה, כך היא נמשכת אליו לכל אורך הקשר. הוא יודע היכן עובר הגבול בין הבעת רגשות לגיטימית לבין הימרחות. הוא יודע מצד אחד למשוך, ומצד שני להשאיר מרחב חיזור לבת הזוג, על מנת שתוכל לפלרטט איתו, לחזר אחריו, ולהתקרב אליו בעצמה. הקשר ביניהם מצוין. האהבה פורחת.

חוסר הגבריות וחוסר הביטחון של הבטא מעיבים על כל הקשר, כשם שהם מעיבים על יחסה של זוגתו אליו בתמונה. כמו שהוא רודף אחריה כאן בשביל מגע, כך הוא גם רודף אחריה בקשר עצמו בשביל אהבה ויחס, והיא רק הולכת ומתרחקת. הבטא מכור לזוגתו. זוגתו מאבדת משיכה אליו עם כל יום שעובר. הקשר ביניהם לא יחזיק מעמד. במוקדם או במאוחר, לאחר ששימש לה כרשת ביטחון ותו לא, היא תבגוד בו או תזרוק אותו.

גבר אלפא מול גבר בטא בראי שפת גוף: סיכום

אומרים שתמונה שווה אלף מילים.

אלפא וזוגתו בטא וזוגתו
Leg Cling כלבלב
v x

איך לשפר את שפת הגוף שתהייה מושכת ותשדר גבריות?

אפשר ללמוד המון מקריאת שפת הגוף של שני הגברים, וללמוד מה כדאי לעשות ומה לא כדאי לעשות.

אילו עקרונות אפשר ללמוד משפת הגוף ומההתנהגות של האלפא?

  • לשבת ישר וזקוף.
  • לתפוס קצת נפח. לא להתכנס בתוך עצמך.
  • שפת גוף פתוחה. חזה בחוץ. רגליים בפיסוק קל.
  • לא להימרח על בת הזוג. להשאיר לה מרחב חיזור. בחורה הרבה יותר אוהבת לנטות כלפי בן זוגה, מאשר להיות בחברת גבר שנוטה כלפיה כל הזמן.
  • לתת לבחורה הרגשה שהיא בטוחה, שאתה הגבר שיכול לשמור עליה, תורם רבות למשיכה. ערנות בציבור זה אחד הפקטורים בהרגשה זו.
  • חדר כושר עושה פלאים לנוכחות. הבחור נראה שרירי אפילו מבעד לבגדים ארוכים. גוף שרירי, מעבר למשיכה מינית, נוסך בבחורה הרגשת ביטחון.

מה היינו ממליצים לבחור הבטא לעשות, על מנת לשפר את שפת גופו, מראהו, והתנהגותו?

  • לשבת זקוף, עם ראש מורם, ולתפוס נפח טבעי עם גופו. נראה כי הוא יוצא מגדרו להצטמצם כמה שיותר, ונראה כמו כלבלבון; אפילו פשוט להתעורר ולשבת ישר כבר יסייעו לו לתפוס יותר נפח ולעשות רושם גברי יותר.
  • להפסיק להימרח על זוגתו. זה נראה נוראי. אפשר להראות חיבה, אך במידה נכונה, לא מוגזמת כמו שהוא עושה כאן.
  • לעשות מנוי למכון כושר. קצת שרירים וטסטוסטרון רק יועילו לו.
  • להתעורר. לא ישנים בציבור. הוא לא יכול לנסוך על זוגתו הרגשת ביטחון כשהוא ישן כמו עובר בתוך רחם.
  • לבחור בגדים מתאימים, שישבו עליו טוב, לא בגדים שהוא שוחה בהם ונראה קטן.
  • ממה שאפשר להתרשם, מסגרת המשקפיים שלו נראית יחסית גדולה. מומלץ לבחור מסגרת משקפיים שתחמיא לפניו, ולרכוש עדשות דקות.
  • להתחיל לשים לב להתנהגות של זוגתו. ייתכן שהוא תוהה מדוע הקשר מתייבש וזוגתו מתרחקת, ולא מחבר אחד ועוד אחד ומבין שחלק מלהיות גבר מושך, זה להיות גבר, לא חילזון ישנוני.

הבסיס לשפת גוף טובה בראי כלל הברזל: מרכז החיים זה אתה

חשוב להבין, ששפת גוף נכונה לא נובעת משינון אינסופי של כללים ותנוחות. לימוד שפת גוף טובה ומושכת נובע מהקפדה על מספר עקרונות בסיס חשובים (קומה זקופה, תפיסת נפח, שפת גוף פתוחה), שמירה על כושר (כי חצי מהמושג "שפת גוף" זה "גוף"), וגישה נכונה לחיים ולזוגיות (מרכז החיים זה אתה).

אתה יכול ללמוד את כל הסממנים של גבר אלפא, ולסמלץ אותם, אולם אתה תהיה רק חצי גבר אלפא. אתה יכול להפנים את דרכו של גבר אלפא, ולשדר באופן טבעי את הסממנים של גבר אלפא. זה בסדר, בתחילה, ללמוד מקרים פרטניים (ובמקרה של שפת גוף, תנוחות שונות במצבים שונים) על מנת לעמוד על עקרונות הבסיס. עם זאת, המטרה שלך היא הפנמת עקרונות הבסיס והגישה הנכונה לחיים, כך שההתנהגות שלך בכלל, ושפת הגוף בפרט, ישדרו את הדברים הנכונים באופן טבעי.

עקרונות הבסיס של שפת גוף מושכת הם פשוטים:

  • קומה זקופה
  • תפיסת נפח
  • שפת גוף פתוחה

שמירת כושר זה משהו שצריך להיות חלק משגרת חיים בריאה. הטסטוסטרון והגוף השרירי יסייעו לך להרגיש ולהתנהג כמו גבר מן הפנים כלפי חוץ, באופן טבעי.

כלל ברזל: מרכז החיים זה אתה, עוזר להבין את המשמעות וההשפעה של שפת גוף בחיים ובזוגיות.

גבר אלפא מיישם את עקרונות הבסיס של שפת גוף מושכת באופן טבעי ואוטומטי. גבר עם כבוד עצמי וביטחון עצמי, לא יצטמצם בציבור. גבר שיודע שהוא מרכז החיים, לא ירדוף אחר זוגתו. זה כולל, בין היתר, לא להימרח עליה, לא ללפות אותה, לא לנטות באלכסון אל תוך הבחורה. כמרכז העולם של עצמו, הגבר יתפוס את נפח הגוף הטבעי שלו, ולא ייעלם בתוך עצמו. גבר עם אגו בריא והכרה בעובדה שהוא מרכז חייו שלו עצמו, לא יצטרך לשנן כללים אלה; הוא יתנהג כך באופן טבעי. הדבר דומה לכלל הברזל: לא לרדוף, הנובע ישירות מכלל הברזל: מרכז החיים זה אתה. גבר שרק משנן כללים ולומד לסמלץ גבר אלפא, ידע כי "לא רודפים אחרי בחורות כי זה לא מושך". זה נכון, אולם זה שם את הבחורה במרכז. גבר שהפנים את הכלל החשוב שהוא מרכז החיים, לא ירדוף אחר בחורה פשוט כי זה לא מכבודו וזה מסיט את המרכז ממנו.

גבר המסמלץ שפת גוף של אלפא, יודע את הסממנים הנובעים מתצפיות: "זכר אלפא תופס נפח", "זכר אלפא ערני", וכדומה. גבר אשר הפנים את כללי הבסיס החשובים, חי כמו אלפא, בעל גוף של אלפא, ומרגיש כמו אלפא, יתנהג באופן טבעי בצורה הנכונה: יהיה זקוף באופן טבעי ולכן יתפוס נפח ויפגין נוכחות, יהיה ערני בציבור על מנת להישאר בטוח ולשמור על עצמו ועל הקרובים לו, ולא ימרח עליהם כמו תינוק, היות ותנוחות מכווצות פשוט לא מרגישות לו טבעיות.

גבר אלפא עם אופציות, או היכולת ליצור אופציות, באופן טבעי לא ירגיש צורך להימרח על זוגתו, או לשמור עליה פן תברח. הוא בטוח בעצמו ובקשר, ואפילו נהנה לטזטז את זוגתו, שנהנית לפלרטט עם הגבר החזק שלה. הוא נהנה מאהבתה של זוגתו, אך לא נואש כלפיה. הנונשלנטיות שלו באופן טבעי תגרום לכך שהוא משאיר לזוגתו מרחב לחזר אחריו, כשם שהוא מחזר אחריה. כאשר בת הזוג, מסיבה כלשהי, מתנהגת בצורה לא הולמת, הוא לעולם לא יתקפל או יצטמצם, לא בהתנהגותו, ולא בשפת גופו.

גבר בטא, חסר חיים ומרכז משל עצמו, ייראה ויתנהג כמו ילד נואש. שפת גופו המצומצמת נובעת מחוסר הביטחון שלו לתפוס את מקומו בעולם. המנהג המגונה שלו לנטות אל תוך זוגתו, ללפות אותה, ולא להשאיר לה מרחב חיזור, נובע מחוסר ביטחונו ביכולתו למשוך את זוגתו ולשמור על הקשר, כמו גם עקב חוסר אופציות וחוסר יכולת ליצור אופציות, הגורמות לו לאחוז בזוגתו משל הייתה האישה האחרונה עלי אדמות. הוא יתקפל ויתרפס בפניה, גם בהתנהגות וגם בשפת גוף, בניסיון נואש לשמור עליה, ולא יבין מדוע במקום לעזור, זה רק הורס את הקשר.

יצירת ביטחון עצמי על ידי תנוחות:
תרגול שפת גוף פתוחה ותפיסת נפח כשיטה לשיפור מצב הרוח ויצירת רמות הורמונים חיוביות

מחקר מאוד מעניין, שנערך על ידי Amy J. C. Cuddy, גילה כי לתנוחות מסוימות יש השפעה חיובית על מצב הרוח, ובאופן מפליא, גם על רמות ההורמונים בגוף. להיות גבר אלפא בעל גישה נכונה, גורם לך להתנהג ולהציג שפת גוף של גבר אלפא, אולם גם ההפך נכון: תפיסת נפח ושפת גוף פתוחה ישפרו את מצב רוחך, יגבירו רמות טסטוסטרון ויפחיתו רמות קורטיזול, וישפרו את ביטחונך העצמי והתנהגותך.

לפיכך, יש שתי דרכים בהם גבר יכול לשפר את שפת גופו והתנהגותו:

  • האחת, לימוד גישה נכונה לחיים, כנדון לעיל. מגישה נכונה נובעת שפת גוף טובה באופן טבעי.
  • השנייה, תרגול שפת גוף פתוחה ותפיסת נפח באופן מודע. תפיסת פוזה עם נפח, אפילו לדקות בודדות, משפרת את מצב הרוח ורמות ההורמונים. שיפור מצב הרוח, בתורו, ישפר את הביטחון העצמי ויגרום לך לסגל לעצמך גישה יותר דומיננטית.

תרגול שפת גוף פתוחה לשיפור מצב הרוח והביטחון העצמי מסייע לגברים ונשים כאחד, בכל מיני סיטואציות, החל מהרגשה יותר טובה, וכלה בהצלחה בראיונות עבודה.

תפיסת נפח ושפת גוף פתוחה היא סמל לדומיננטיות ומעמד אלפא בכל עולם החי:

…the participants took up space, an expression of power not unique to the human world. For example, peacocks fan their tails to attract a mate and chimpanzees bulge their chests to assert their hierarchical rank, the researchers noted.
These power poses are deeply intertwined with the evolutionary selection of what is ‘alpha’

שפת גוף סגורה ונפח מצומצם גורמים לך להיראות כמו לוזר

שפת גוף סגורה גורמת לך להיראות כמו לוזר (מפסידן), ממש כשם שאנשים שמפסידים בתחרויות אולימפיות, עלולים להתכווץ בבושה כתגובה להפסד.

במחקר על מתחרים אולימפיים, נמצא כי מתחרים מצמצמים את נפחם כתגובה להפסד בתחרות, ומנגד, תופסים נפח בפוזת מנצח כתגובה לניצחון. שפת גוף זו נצפתה אף אצל מתחרים עיוורים, הווה אומר, מדובר על תגובות הטבועות בנו. קיים קשר בין תנוחות מסוימות ומצבי רוח מסוימים.

מכאן נובעות מסקנות מאוד מעניינות בנושא שפת גוף וההשפעה שלה על התודעה של האדם המציג אותה, כמו גם על בני אדם אחרים המתבוננים בו.

מה קורה, כאשר אנו רואים אדם מצומצם עם שפת גוף סגורה? הוא נראה כאילו הוא מתבייש במשהו. כאילו הוא הפסיד במשהו. הוא לא מושך.

מה קורה כאשר אנו רואים אדם התופס נפח עם שפת גוף פתוחה? הוא נראה בטוח בעצמו, כאילו ניצח במשהו. הוא מושך. אנשים אוהבים מנצחים.

אנשים שמצליחים בחיים, נוטים לסגל לעצמם שפת גוף פתוחה ולתפוס נפח. באותה מידה, אנשים התופסים נפח עם שפת גוף פתוחה עושים רושם של אנשים מצליחים. אנשים כריזמטיים עומדים זקוף, תופסים נפח, ומשתמשים בשפת גוף פתוחה באופן טבעי, וכך זוכים באהדה.

בתמונה של שני הזוגות, ההשפעה היא פשוטה כמשמעה: האלפא נראה כמו מנצח. הבטא נראה כמו מפסיד. התגובה הרגשית שלנו לשפת הגוף שלהם טבועה בנו, כשם שהתגובה הרגשית של בנות הזוג טבועה בהן.

אלפא מנצח, בטא מפסיד

האמת נמצאת לפניכם: דיון על התמונה

יש התוהים, כיצד ניתן להסיק את כל שפע המידע הזה מתמונה, המהווה רגע אחד בזמן. אני סבור כי המחקרים המדעיים כבר נתנו תשובה לשאלה זו. התגובות הרגשיות שלנו הן מהירות ואוטומטיות; בהחלט מספיק רגע אחד קצר על מנת לעמוד על תכונותיו של העומד מולנו, כמשתקף משפת גופו.

הדיון בתמונה בבלוג Chateau Heartiste היה מאוד מעניין לקריאה, והיווה חלון להלך המחשבה של אנשים נבונים, ומולם, הלך המחשבה של אנשים הטומנים ראשם בחול. היו כאלה שהבינו אינטואיטיבית מי אלפא ומי בטא, ומנגד, היו כאלה שניסו בכוח להתעלם מהפשטות שבתמונה, תוך שימוש בשלל תירוצים והסברים מאולצים, שקל מאוד להפריך.

היו שניסו לבטל את ניתוח תמונה על ידי העלאת האפשרות שמדובר באח ואחות. למעט הפן הרומנטי, ניתוח התמונה לא משתנה אפילו אם נניח שמדובר על אחים ואחיות. אחות אחת מכבדת את אחיה, מעריכה אותו, ומתרשמת ממנו לטובה. אחות שנייה לא סובלת את האח הכלבלב שלה.

הייתה בחורה שסיפרה כי אפילו בנה הקטן ישר זיהה מי האלפא: היא פשוט שאלה אותו מי נראה יותר מגניב. הילד ענה ללא היסוס, כי האלפא נראה יותר מגניב. הוא לא ידע להגיד בדיוק למה; הוא ענה באופן  מהיר ואינטואיטיבי. התגובות הרגשיות הטבועות בנו למראה אדם מרשים וכריזמטי באות לידי ביטוי כבר בגיל צעיר.

היו שניסו לתרץ את שפת גופו המכווצת של הבטא על ידי העלאת האפשרות כי הוא עצוב, או אף חווה לאחרונה מוות של אדם קרוב, ומראה רגש; לכך, ענה אחד המגיבים יפה: "אם זו תצוגה של רגש, הרי שזו תצוגה פתטית להחריד". גם אדם החווה קושי, יכול להראות רגש בצורה מכובדת, מבלי להתכווץ, לבכות בכי תמרורים, או ליפול על הרצפה. זה לא משנה מה הביא אדם להתנהג כפי שהוא מתנהג; כלפי חוץ, הוא עדיין יעשה את אותו רושם. טוב יעשה אדם, אם ילמד לבטא את עצמו בצורה מכובדת, גם בזמנים של קושי ועצב. לא זו אף זו: תפיסת נפח והרחבת גופו יעזרו לו להרגיש יותר טוב, כפי שהוכח מחקרית.

היו שניסו לתרץ את שפת הגוף המכווצת על ידי העלאת האפשרות שהבחור עייף. זהו תירוץ טיפשי. ראשית, ממילא עדיף לא לישון בציבור. שנית, גם אם כבר בחרת לנמנם בציבור, ישנן הרבה דרכים לעשות זאת, חוץ מאשר להימרח על זוגתך כמו רכיכה. למשל, הישענות אחורה עם הידיים מאחורי הראש, תנוחה קלאסית של אדם נינוח התופסת נפח בתור בונוס. למשל, לתת לבת הזוג להישען עליך קודם, ואז להתכרבל ביחד כאשר היא נשענת עליך. קיימות מספר אופציות יותר סבירות מאשר להימרח עליה כמו הבטא בתמונה.

האמת היא, ששום תירוץ או הסבר לא יכול להציל אותך מהתגובה הרגשית המוטבעת בכל אדם, ובפרט בבחורה; כאשר מישהו רואה אדם מכווץ כמו בתמונה, המחשבה הראשונה שתעלה בראשו היא: "בטא!". וזה לא הרושם שאתה רוצה לעשות על אנשים, בטח לא על בחורות, בטח ובטח לא על בת זוג. תנוחתו של הבטא היא תנוחה מתרפסת, וזה הרושם שהוא עושה, לא משנה מה ההקשר, לא משנה מה הסיבה. שפת הגוף שלנו משדרת עלינו דברים מאוד ברורים, בין אם נרצה, בין אם לא נרצה. אין לנו סיבה לחקור את הרקע לתמונה לעומקו ולהבין בדיוק מה הביא את הגברים להתנהג כפי שהתנהגו, זולת סקרנות; בפועל, יש מולנו שני אנשים שמשדרים דברים שונים לגמרי, ועלינו ללמוד מכך ולהסיק מסקנותינו לפי מה שנמצא לפנינו.

הייתה בחורה נשואה שסיפרה כיצד, כאשר היא מניחה את הראש שלה על כתפיו החסונות של בעלה, כמו האלפא וזוגתו בתמונה, בעלה מסתובב אליה בנונשלנטיות, ושואל אותה, חצי בצחוק, חצי כאילו היא מטרידה אותו: "מה את רוצה, ילדונת?". היא מספרת איך היא מתחילה לצחקק בלי הפסקה כשהוא מפלרטט איתה כך. זוהי דוגמה מצוינת לטיזינג מוצלח.

היו הרבה תגובות אינטואיטיביות ומשעשעות על התמונה. היו כאלה שציינו כי ישר שמו לב שזוגתו של הבטא נראית מוטרדת ומעוצבנת. היה אחד שאמר כי הוא לא יכול להתבונן בבטא מרוח על זוגתו מבלי להקיא קצת בתוך הפה. היה אחד שאמר, כי אם היה עולה למעבורת ורואה את שני הזוגות לפניו, מחשבתו הראשונה על הבטא הייתה: "איזה כלבלב. היא בטח בוגדת בו."

אחת התגובות המאלפות ביותר לכל הנודניקים שטענו כי "אי אפשר להסיק את כל זה מרגע אחד בזמן!" (ונשים רגע בצד את העובדה שכן אפשר, כפי שהוכח מחקרית), הייתה של בחור שענה בפשטות: תארו לכם שאתם שודד. לפניכם שני זוגות. גבר אחד ערני, תופס נפח, ובעל נוכחות. גבר שני ישנוני, מכווץ, וחסר נוכחות. באותו רגע אחד בזמן… את מי הייתם מחליטים לשדוד?

Rollo Tomassi מהבלוג The Rational Male הצטרף לדיון והתייחס בביטול לכל המתרצים למיניהם. הוא גיחך על כל אלה המעוותים את המציאות, כאילו מבקשים לרמוז כי האלפא הוא בעצם בטא שיושב זקוף כדי לפצות על חוסר ביטחון, בעוד שהבטא הוא בעצם אלפא שלא מפחד להפגין מידה מוגזמת של רגש בציבור. הוא מדגיש, כי הדבר היחיד שחשוב זה הרושם שהם עושים: האלפא נראה מרשים. הבטא לא. כל הספקולציות המעוותות הן רק ניסיון בריחה של אלה שלא מוכנים להודות באמת. לגישתו, הם מנסים בכוח למצוא תירוצים על מנת להגן על האגו שלהם. במקום להגיד כל הזמן מה אם, ומה אם, ומה אם (What if), עלינו להתייחס למה שיש (What IS). הוא אף עוקץ את המתרצים ומטיח בהם כי גם אצלם, תגובתם האינסטינקטיבית הראשונית הייתה להתרשם שהבטא מתנהג ככלבלב, אלא שהם מנסים בכוח לטמון ראשם בחול על ידי רציונליזציות מיותרות, אולי כי הם מזהים את עצמם בכלבלב. אין אלא להצטער על אנשים כאלה, שבמקום לשפר עצמם, מחפשים לברוח ולתרץ.

לכשעצמי, אני סבור כי תמונה ממילא מסבירה הכל יותר טוב ממילים. בשביל מה צריך להתפלסף. בשביל מה לחפש הסברים, רציונליזציות, ותירוצים. ומה אם, ומה אם, ומה אם. ומה אם לאלפא יש מקל של מטאטא בתוך התחת ובגלל זה הוא זקוף, ומה אם הבטא לקח מנת יתר של סמים ובגלל זה הוא מנומנם. כל הספקולציות האלה לא רלוונטיות. הרושם הראשוני שלנו ממבט בשני הגברים מוטבע בנו, ומגובה על ידי מחקרים. התמונה מאוד פשוטה ומדברת בעד עצמה. האלפא נראה כריזמטי. הבטא נראה כמו חילזון מקופל, וזה הרושם שהוא עושה. סוף סיפור. עייפות, עצב, סמים קשים, השד יודע מה, אף תירוץ לא מצדיק התנהגות סמרטוטית כזו.

אישה רוצה גבר חזק. כאשר הגבר מתנהג כסמרטוט ומשדר חולשה, הבחורה מרגישה שהיא בסכנה, ומאבדת משיכה. אל לו לגבר להתפלא כאשר "פתאום" יצוצו ריבים טיפשיים, עקב הסיבות הכי שטותיות, או אפילו ללא סיבה כלל; זו זוגתו המבולבלת מתחילה לחפש סיבות לסיים את הקשר. אהבה לא קיימת ללא תנאי; על מנת לשמור על הגחלת בוערת, על הגבר להישאר גבר. אם יירדם על המשמר, כשם שהכלבלב בתמונה נרדם (מטאפורית ומילולית), אל לו להתפלא כאשר זוגתו מאבדת משיכה. אישה עם לב טוב רק תנטוש את הכלבלב לאנחות, ובזה תם ונשלם; אישה עם לב רע תנצל אותו, תבגוד בו, ותזרוק אותו לאחר שלא יהיה לה בו שימוש יותר. ממש כמו השודד בניסוי המחשבה לעיל: אם היה לאישה רעת לבב רגע אחד בזמן להחליט איזה מהגברים לנסות לנצל, במי הייתה בוחרת להוציא זממה לפועל? בגבר החסון והבטוח בעצמו… או בכלבלב המנומנם והמכווץ? ומנגד – לאיזה מהגברים הייתה אישה טובת לבב מעניקה את כל אהבתה ומיניותה?

אתה יודע את התשובות. אתה יודע אותן באופן אינסטינקטיבי. כעת, גם המדע מגבה את האינסטינקטים הטבועים בך. אל תנסה לסלף את המציאות עם רציונליזציות ותירוצים. כל שנדרש ממך, הוא לסגל לעצמך כמה עקרונות פשוטים, כגון תפיסת נפח טבעי וקומה זקופה עם גופך, שפת גוף פתוחה, ושמירה על ערנות בציבור. אל תצטמצם, ואנא ממך, הראה חיבתך לזוגתך באופן גברי ורומנטי, ואל תימרח עליה כמו רכיכה. כמה שעות בשבוע בחדר כושר בהחלט יועילו ויוסיפו נפח ורושם טוב, שלא לדבר על בריאות וחזות יותר מושכת.

אלפא או בטא. הבחירה שלך.

References:

Online and Speed Dating Body Language Experiment:

Vacharkulksemsuk T., Reit E., Khambatta P., Eastwick P. W., Finkel E. J., Carney D. R. 2016. Dominant, Open Nonverbal Displays are Attractive at Zero-Acquaintance. Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America, Vol. 113 No.15.

Power Posing Experiment:

Carney D. R., Cuddy A. J.C., Yap A. J. 2010. Power Posing: Brief Nonverbal Displays Affect Neuroendocrine Levels and Risk Tolerance. Psychological Science, Vol. 21 No. 10.

Olympic Competitors' Body Language Experiment:

Tracy J. L., Matsumoto D. 2008. The Spontaneous Expression of Pride and Shame: Evidence for Biologically Innate Nonverbal Displays. Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America, Vol. 105 No.33.